Weekendje Siem Reap - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Dani-Jelle Verwegen - WaarBenJij.nu Weekendje Siem Reap - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Dani-Jelle Verwegen - WaarBenJij.nu

Weekendje Siem Reap

Door: Dani-Jelle

Blijf op de hoogte en volg Dani-Jelle

09 Augustus 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Het laatste weekend dat we met de vrijwilligers samen hadden, zijn we met een groepje naar de stad Siem Reap gegaan. Dit was weer even heel anders dan het dorpje Kampot waar we vrijwilligerswerk doen! Veel meer toeristen, drukte, armoede die te zien is in de grote stad, een onveiliger gevoel als je op straat loopt, erg mooie tempels etc. Het was weer een weekend met veel indrukken!

We zijn naar Siem Reap gegaan met de nachtbus, waar je ‘lekker’ (zonder gestrekte benen) in kunt liggen zodat je in de nacht kan slapen tijdens het reizen, althans dat is de bedoeling... Ik heb op de heen- en terugweg niet geslapen door de hobbels onderweg! Ook naar de wc gaan tijdens het rijden is niet echt een aanrader... Ik moest zo nodig tijdens de heenweg dat ik toch maar ben gegaan, dit doe ik dus nooit meer! Zal hier maar niet te diep op ingaan...! Ondanks de vermoedende heen- en terugreis in de nachtbus, was dit het wel waard, want zo hadden we veel tijd dit weekend om van alles te kunnen bekijken in Seam Reap! En dit was erg indrukwekkend! Het houdt maar niet op hier in Cambodja, ik val nog steeds van de ene in de andere verbazing.

Op zaterdagochtend, toen we aankwamen, hebben we een hotel gezocht, even lekker gedouchte en daarna zijn we de stad ingegaan. We hebben deze dag Angkor Watt bezocht, dit is de grootste religieuze tempel ter wereld! Erg indrukwekkend dus... In Siem Reap hebben we ook nog andere grote tempels bezocht, op de foto’s kun je hier een beetje een indruk van krijgen. Hoe ze zo lang geleden zoiets groots hebben kunnen bouwen snap ik nog steeds niet echt, dit is toch wel iiieeets groter dan de hunebedden die wij in Nederland al groot vinden!! Verder is het supermooi om de verhalen via de tekeningen in de muren te bekijken, de details in de gebouwen zijn echt prachtig. Helaas is er in de tijd van de Rode Khmer veel verloren gegaan van deze bouwwerken, veel boeddha’s hebben bijvoorbeeld geen hoofd meer.. De volgende dag in het museum hebben we heel veel boeddha’s gezien die vanuit de tempels komen, dus er zijn ook heel veel mooie kunstwerken veilig opgeborgen. Dit museum gaf ook meteen wat extra uitleg over wat we de dag ervoor gezien hebben.

Op zondag zijn we dus naar het museum geweest, zoals ik net al beschreef. Daarvoor zijn we naar drijvende dorpen en bossen wezen kijken. Dit vond ik eigenlijk nog indrukwekkender dan alle tempels die we de dag ervoor gezien hadden in deze grote stad. We zijn met een bootje het water opgegaan waar we eerst heel veel bomen in het water zagen. Na een tijdje varen kwamen we aan bij de huizen, deze zijn op palen in het water gebouwd. De mensen die hier wonen leven echt in armoede, ik schrok hiervan.. Hier voelde ik me ook ongemakkelijk. We kwamen langs gevaren met onze camera’s en maakten foto’s net zoals je in een dierentuin doet. Dit gaf mij geen fijn gevoel. Aan de andere kant zagen deze mensen er wel heel gelukkig uit. Ik als ‘westerling’ had meteen medelijden met deze mensen, maar zij weten natuurlijk niet hoe het is om in een land als Nederland te leven. Waarschijnlijk kennen zij geen ander leven dan dit... Ik vond het mooi om te zien dat er tussen deze huizen in het water ook een ziekenhuisje en een schooltje was, deze zijn ook op de foto’s te zien. Deze mensen leven echt zóóó anders dan ons… Wij hebben echt te veel luxe in Nederland en klagen toch meer, waarom toch eigenlijk denk ik nu?

(Aan het vorige verslag heb ik zojuist nog foto’s toegevoegd, hier had de vorige keer de computer niet meer zo’n zin in...)

  • 09 Augustus 2014 - 11:15

    Helmi:

    Hoi Dan-jelle,
    Erg leuk om je reisverslagen te lezen! Geniet nog van je ervaringen en de reis!
    groetjes, Helmi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Kâmpôt

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 September 2014

Weer naar huis!

21 Augustus 2014

Vietnam!

09 Augustus 2014

Lihayyy!

09 Augustus 2014

Weekendje Siem Reap

31 Juli 2014

Pavarotti tijdens Engelse les in Cambodja!
Dani-Jelle

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 9993

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: