Eerste verslagje getypt vanuit Cambodja!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dani-Jelle Verwegen - WaarBenJij.nu Eerste verslagje getypt vanuit Cambodja!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dani-Jelle Verwegen - WaarBenJij.nu

Eerste verslagje getypt vanuit Cambodja!!

Door: Dani-Jelle

Blijf op de hoogte en volg Dani-Jelle

12 Juli 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

12-07-2014

Mijn eerste bericht vanuit Cambodja, ik weet bijna niet waar ik moet beginnen want ik heb al zoveel gezien! Het vliegen is me echt meegevallen. Ik kon in ieder geval met een fijn gevoel weg omdat ik de dag van te voren te horen had gekregen dat ik volgend jaar weer lekker vertrouwd op Basisschool De Octopus les mag geven, het hele schooljaar, en dat ik mijn reis af kan maken. Nog geen vaste aanstelling, maar in ieder geval wel alvast weer een heel jaar onder de pannen op een school waar ik het reuze naar mijn zin heb!

De vlucht!
De eerste keer met het vliegtuig weg gaan en meteen 3 vluchten waarvan er 2 erg lang zouden zijn vond ik toch wel erg spannend… Toen Jurian en ik op Schiphol aankwamen, leerden we al snel een ander stel kennen. Ze zagen mij zo verdrietig staan en zeiden dat ze de eerste twee vluchten wel bij me wilden blijven zodat ik niet helemaal alleen zou zijn. Dit was echt erg gezellig en ik heb veel steun aan ze gehad! Van het vliegen heb ik echt genoten. Ik wist niet dat wolken zo mooi zijn! Ik kreeg bijna zin om vanuit het vliegtuig in het reuzeschuimbad te springen! In werkelijkheid zou dat natuurlijk niet zo slim zijn… En toen de zon begon te schijnen op de wolken werd het nog mooier! Doordat bij het opstijgen vanuit Schiphol de lucht erg helder was kon ik echt alles steeds kleiner zien worden, dat zag er ook erg bijzonder uit. Tijdens mijn laatste vlucht van Seoul naar Phnom Penh zag ik zelfs andere vliegtuigen vliegen vanuit mijn raampje! Ik heb alle drie de vluchten aan het raam gezeten en echt mijn ogen uitgekeken! En in de tijd dat de gordijntjes dicht moesten of toen het buiten donker was heb ik tijdens mijn reis 4 films gekeken! Bij de twee lange vluchten had namelijk iedere passagier een eigen schermpje waarop films, muziek, spelletjes en vluchtinformatie staat. Ik heb me goed vermaakt! Wel jammer dat ik die zware boeken in mijn handbagage niet veel ingekeken heb..!!

Toen ik vanuit Praag vloog zat ik naast een Zuid-Koreaanse vrouw die vooral sliep. Behalve toen het avondeten kwam, toen begon ze uit het niets te kletsen over haar tien dagen in Praag. Na het avondeten viel ze dan ook weer in slaap. Ik weet niet of dit gewoonte is in Zuid-Korea haha!? Vond de manier waarop dit ging wel erg komisch! Dit was ook meteen een goede oefening voor mijn Engels. Ik had verwacht dat ik dit heel lastig zou vinden, maar het ging al best goed!

Aankomst…
Toen ik aankwam in Phnom Penh was ik echt heel zenuwachtig! Nu moest ik echt alles alleen doen. Gelukkig was het helemaal niet zo moeilijk om een visum te krijgen en om mijn tas te vinden, ik dacht dat ik dit allemaal lastig zou vinden maar merkte nu dat ik het allemaal wel kan! Op het afdingen bij taxichauffeurs na dan… Ik heb echt veel te veel betaald! Waarschijnlijk zag ik er wel uit als een gemakkelijk slachtoffer omdat ik het zo spannend vond. En veel mensen die mij kennen weten dat ik wel kan stressen en dat dit dan wel aan mijn gezicht te zien is. Na een rit van 30 min, die eigenlijk maar 5 min. hoefde te duren kwam ik aan bij het guesthouse! Omdat het alweer bijna 12 uur ’s nachts was heb ik nog even gekletst met de andere vrijwilliger Eveline, waarbij ik op de kamer slaap, en zijn we gaan slapen. Was erg fijn om even alles kwijt te kunnen en om samen ervaringen te delen!

Eerste dag!
De volgende ochtend zijn Eveline, Robbert, Brenda (de andere vrijwilligers) en ik met een tuctuc naar de stad gereden! Echt superleuk om hierin te zitten! Bij sommige stoplichten hangen borden waarop wordt afgeteld wanneer je weer aan mag rijden, zou ook wel handig zijn in Nederland haha! Al houden ze zich hier niet altijd aan, het verkeer is dan ook echt superchaotisch! Wat ik wel bijzonder vind is dat tussen al het getoeter, de brommers, tuctucs, auto’s (er zitten ook echt grote, dure auto’s tussen!) en de busjes helemaal niemand boos doet tegen elkaar. De mensen hier zijn zo vriendelijk en lachen allemaal! Ik merkte ook dat we veel aangestaard worden als Nederlanders, maar ik staar gewoon lekker terug want ik val echt van de ene verbazing in de andere! Even een opsomming van een aantal leuke dingen vandaag, anders wordt dit verhaal veel te lang:

- We zijn gaan kijken bij lokale bewoners die aan het volleyballen waren. Toen ze vroegen of we mee wilden doen twijfelden we geen moment! Daar hoopten we eigenlijk al op! Ze waren wel echt supergoed, na onze 3 eerste punten die we wel echt zelf gescoord hadden werden we helemaal ingemaakt! Toch viel de uiteindelijk score wel mee omdat ze ons expres wat punten lieten pakken. Wat ik zo mooi vond is dat we niet echt konden communiceren met woorden omdat zij bijna geen Engels spraken. Maar dat je via een sport dan samen zoiets leuks beleefd, ik heb hier echt zo van genoten! Ik kreeg dan ook echt kriebels in mijn buik toen ze vroegen of we mee wilden doen.

- Heerlijke noodles met stokjes gegeten. Er lag bestek en er lagen stokjes op tafel. Ik verplichtte mezelf om de hele maaltijd met stokjes te eten, al zou ik er dan wat langer over doen. Maar het ging me al best goed af, dus Jurian: tegen die tijd dat je hier bent kan ik nog sneller met stokjes eten dan jij ;)

- Aangesloten bij een groep Cambodjanen die midden op straat arobics aan het doen waren, hier kreeg ik helemaal energie van en het was zo’n grappig gezicht! Het werkte goed op de lachspieren!

- Niet leuk: veel kinderen die spulletjes moeten verkopen op straat, ik vind dit echt zo zielig! Wil ze het liefst allemaal mee naar huis nemen. Denk alleen dat Jurian dit niet zo leuk vind haha! Daarbij zie je ook wel van die oudere mannen hier rond lopen, het is misschien niet eerlijk van mij om te denken dat het allemaal vieze mannen zijn maar het gebeurd hier wel veel, gelukkig heb ik het nog niet echt gezien dat zo’n man met een Cambodjaans kindje is… Maar je weet dat het wel gebeurd hier en dat vind ik echt verschrikkelijk. Ook de kinderen die hier op straat spullen lopen te verkopen, zij zouden lekker op school moeten zijn en moeten spelen en gewoon kind moeten kunnen zijn. Je ziet ze wel bijna de hele tijd lachen, maar wat zou er toch achter die lach in die hoofdjes allemaal zitten?

- Veel markten afgelopen waar ik een echte neppe RayBan zonnebril gekocht heb! Ik draag eigenlijk nooit zonnebrillen, maar de zon is hier volgens mij echt veel feller dan in Nederland want ik kreeg er toch wel last van na het eerste uurtje buiten lopen. Dus ik ben heel blij met mijn eerste aankoop hier!

- Lekker stressen met de dollars en het lokale geld Riel. Ik moet nog even wennen aan al dat omrekenen en hoeveel Riel nu hoeveel dollar is.

- Heerlijke wafel gegeten op de markt, we dachten dat er een soort kokos door het beslag gemengd zat. Dit ga ik thuis ook eens proberen te maken, had nog nooit van deze combinatie gehoord maar het was heel lekker!

- Mijn eerst geleerde woordje in het Cambodjaans: awkhuncharan (geen idee hoe je het schrijft!).

- Gekko’s op de muren! Gelukkig nog niets in de hotelkamer gehad aan enge insecten of beesten. Alhoewel die gekko’s de muggen eten en ik ze er eigenlijk wel schattig uit vind zien… Die mogen van mij wel even langskomen!

- O, ja mama: ik dacht dat jij soms veel tassen meeneemt op je fiets aan je stuur en in je fietstassen, maar daar kom ik nu van terug! Ik heb vandaag geen foto meer gemaakt van een volgeladen brommer of tuctuc maar die ga ik snel speciaal voor jou maken! Dan begrijp je vast wel waarom ik meteen aan jou moest denken!

Ik was zo benieuwd naar hoe ik het hier zou hebben en ik vond het erg spannend, maar ik ben nu echt heel blij dat ik hier ben! Al mis ik iedereen in Nederland wel heel veel! Maar het is echt zo indrukwekkend, leerzaam, mooi, leuk en ik kijk echt mijn ogen uit. Ik ben dan ook heel benieuwd naar wat er nog meer gaat komen… Morgen vertrekken we naar de plaats waar ik de komende 4 weken vrijwilligerswerk mag gaan doen. Hopelijk was dit verhaal niet te lang en zijn jullie ook benieuwd naar mijn volgende avonturen!

Liefs Dani-Jelle

  • 12 Juli 2014 - 19:25

    Melanie:

    Hoi Dani-Jelle,

    Wat leuk om je uitgebreide verslag te lezen. Zo te zien, geniet je van elk moment.
    Heel veel succes en plezier de komende weken.

    Liefs,
    Melanie

  • 12 Juli 2014 - 19:42

    Anke Verwegen:

    Hallo Dani-Jelle.

    Leuk en uitgebreid verslag wat je al mee gemaakt hebt.Zijn veel dingen die ons bekend voorkomen,o.a afdingen,kinderen die spulletjes verkopen, armoede. Je moet maar denken die mensen zijn erg gelukkig daar.hebben een ander levensbehoefte.
    Super dat je weer een baan hebt voor een jaar.
    Geniet ervan en veel succes de komende weken.

    Groetjes Henk en Anke

  • 12 Juli 2014 - 20:13

    Marissa:

    Lieve dani-Jelle,
    Ik heb met een grote glimlach je verhaal gelezen! Ik zie je al helemaal voor me als ik het lees! Wat kan je leuk schrijven en wat heb je al veel mee gemaakt in een paar uur tijd he! Ik vind het helemaal geweldig wat je doet en ben ook super trots op je dat je het avontuur aangaat! Nog heel veel plezier in die grote stad en ik kan nier wachten op je volgende verhaal! Kusjes uit het koude Nederland

  • 12 Juli 2014 - 20:13

    Marissa:

    Lieve dani-Jelle,
    Ik heb met een grote glimlach je verhaal gelezen! Ik zie je al helemaal voor me als ik het lees! Wat kan je leuk schrijven en wat heb je al veel mee gemaakt in een paar uur tijd he! Ik vind het helemaal geweldig wat je doet en ben ook super trots op je dat je het avontuur aangaat! Nog heel veel plezier in die grote stad en ik kan nier wachten op je volgende verhaal! Kusjes uit het koude Nederland

  • 12 Juli 2014 - 21:23

    Gerrie:

    Super verhaal en heel gaaf te lezen. Leuk geschreven verhaal en vooral door gaan met leuke verhalen schrijven. Succes.

  • 12 Juli 2014 - 22:29

    Imke:

    Wat gaaf Daan! Geniet ervan! Ben benieuwd naar hoe het vrijwilligerswerk is straks! Echt tof dat je dit avontuur bent aangegaan!

  • 12 Juli 2014 - 23:23

    Fam Kohlmann (koen):

    Juffrouw dani-jelle,


    Heel veel plezier.
    Wij zullen je hier met veel plezier volgen.

    Groetjes Erik, Rian, Koen en Elke

  • 13 Juli 2014 - 00:38

    Denise:

    Heee! Leuk om te lezen hoe jij het vindt op een plek waar ik pas nog ben geweest! Mooie stad he met al dat leven op straat! Geniet ervan en kijk lekker rond zoals je al doet! Vergeet alleen niet die kinderen, wat ze ook doen: koop niets van hen, steun beter de stichtingen die hen van de straat proberen te houden! En die mannen... Tsjah, ogen dicht of de andere kant op kijken... (Ik weet niet of je ook verder door Cambodja wil reizen, maar als je er niet goed tegen kan, moet je zeker niet naar Sihanoukville gaan...).

    Succes met alles daar, ik vind het supertof dat je dit alleen doet!
    Groetjes Denise

  • 13 Juli 2014 - 01:59

    Betty Penterman:

    Dag Dani-Jelle,
    Leuk verhaal, wat een indrukken. Fijn dat het bevalt en jij er van kunt genieten.
    Elke dag weer nieuwe ervaringen, fantastisch, geniet ervan.
    Wij vertrekken maandag naar Frankrijk.
    Liefs,
    Ben en Betty

  • 13 Juli 2014 - 10:15

    Carmen:

    Daantje!!

    Jij kijkt mooi je ogen uit lees ik! :-)
    Geniet ervan en blijf altijd voorzichtig.

    Liefs x

  • 13 Juli 2014 - 17:15

    Maria V.d.Hagen:

    hoi Danijelle
    Wat een mooi verslag, je brengt het heel mooi onder woorden, complimenten.
    Ik hoop dat je ook zo gaat genieten van het vrijwilligerswerk en ik vind het
    zo knap van jou, je doet het toch maar mooi allemaal.
    liefs tante Maria

  • 13 Juli 2014 - 20:25

    Rieky Verwegen:

    Hallo Dani-jelle,

    Wat mooi om te lezen dat het zo goed met je gaat en dat de reis erg is meegevallen.
    Je kunt prachtig je verhaal schrijven en gaat zeker heel veel zien. Een prachtige ervaring! ik kijk al uit naar je verhaal over het werk wat je dadelijk gaat doen.

    Dani-jelle heel veel succes en het gaat je goed,

    groetjes uit Volkel

    tante Rieky

  • 14 Juli 2014 - 12:23

    Tante Willemien:

    Hoi Dani-Jelle,
    Wat fijn dat je mensen tegenkwam die je wilden helpen met overstappen enzo. Ik ben trots op mijn petekind,die dit in haar uppie onderneemt!!!
    Nog nooit gevlogen en nu in je eentje zo op pad.Knap hoor! je verhaal is prachtig en ik zie het voor me hoe je geniet.Sommige dingen lijken wel wat op China,dat is ook zo overweldigend.
    Ik wens je super veel succes met je vrijwilligerswerk en kijk uit naar je volgend verslag.
    Geniet van je 'werk"vakantie.
    Liefs tante Willemien

  • 14 Juli 2014 - 14:43

    Bilal:

    is het gelukt met de loom armbandjes te leren aan de kinderen????????????????????????????
    bedankt voor een paar pakjes stiekjes en voor de nieuwe loom
    de
    gele

  • 14 Juli 2014 - 21:47

    Bilal:

    he dani-jelle is het leuk daar en waar vindt je het leuker hier of daar
    truste ik ga nu slapen





    Groetjes,Bilal

  • 14 Juli 2014 - 21:53

    Bilal:

    gaat het goed op school en heb je al veel vrienden gevonden
    ik hoop dat je nog een leuke vakantie word en dat je blij
    trug komt in nederland






    Groetjes,Bilal

  • 15 Juli 2014 - 16:01

    Elly En Hans:

    Ha Dani-Jelle,

    Wat superknap om zo'n reis in je eentje te maken.
    Gelukkig ging alles goed en heb je genoten, dat is heel belangrijk.
    Leuk hoe je je verhaal schrijft. Zie het zo voor me.
    Heel veel succes met alles en we hopen dat je leuke dingen meemaakt.
    We blijven je volgen.

    Groetjes,

    "tante" Elly en "ome" Hans.

  • 15 Juli 2014 - 17:04

    Ome Leo:

    Hoi Dani-Jelle,

    Gaat helemaal goed zo op deze manier met je.
    Heel veel succes met het rustig blijven onder al die nieuwe belevingen.
    Is je wel toevertrouwd, hopelijk valt het 'werk' ook binnen je dromen en wensen.
    Succes,
    liefs van ome leo.

  • 15 Juli 2014 - 22:44

    Anne-Marie Van Der Heijden:

    Hoi Dani-jelle,

    Zo'n groot avonturier in zo'n 'klein' meisje ... Wie had dat ooit kunnen denken toen we je 18 jaar geleden leerden kennen?
    Maar kleine meisjes worden groot en we vinden je superstoer, dat je deze reis nu helemaal alleen maakt.
    Geniet ervan ... deze ervaring pakt niemand je meer af!!!
    Wij hebben in ieder geval al genoten van je eerste verhaaltje en zullen je zeker blijven volgen.
    Heel veel succes daar in het verre Cambodja. Pas goed op jezelf en werk ze!

    Liefs vanuit Volkel
    Henri, Anne-Marie, Joost en Myrthe

  • 16 Juli 2014 - 15:05

    Thea :

    Hoi Dani-jelle,
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Je kan het echt beeldend beschrijven.
    Nooit op reis geweest en nu meteen een groot avontuur!
    Heel veel succes met je vrijwilligerswerk, ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.

    Groetjes uit Boxmeer,
    Oom Wiel en tante Thea

  • 17 Juli 2014 - 22:05

    Yvonne:

    Hey daan!
    Wat leuk om te lezen! Kijk maar lekker je ogen uit en geniet ervan!
    Xxx Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 September 2014

Weer naar huis!

21 Augustus 2014

Vietnam!

09 Augustus 2014

Lihayyy!

09 Augustus 2014

Weekendje Siem Reap

31 Juli 2014

Pavarotti tijdens Engelse les in Cambodja!
Dani-Jelle

Actief sinds 03 Juli 2014
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 10004

Voorgaande reizen:

03 Juli 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: